JobManager installationen indeholder Power BI eksempler klar til brug.

Power BI er et værktøj til brug for at analysere alle registreringer foretaget i JobManager. Power BI gør det nemt at få indsigt i dine data igennem rapporter og dashboards. Alle vigtige oplysninger er gemt et sted og kan visualisere væsentlige tendenser og udviklinger i din virksomhed.

Power BI kan opsættes til at blive opdateret løbende (på daglig basis) og er tilgængelig efter de er beregnet, godkendt og for lønposters vedkommende, genererede lønposter.

Opdage tendenser på både tids- og lønposter pr medarbejder eller pr. måned. Tendenser i ugeprofil og arbejdstypefordeling. I virksomheden som en helhed eller bestemte afdelinger eller grupper. Der er mange muligheder for at filtrere. Alle sammen brugbare værktøjer for flere ledelsesniveauer.

Du kan til enhver tid redigere opsætningen af statistikgrupper i Business Central. Når der er foretaget en ændring i opsætningen, skal du vente, indtil den næste planlagte opdatering er fuldført, eller udløse en manuel opdatering af den semantiske model. Efter opdateringen arver rapporten automatisk ændringerne.

Ændringer afspejler også historiske data (men påvirker dem ikke).

Vejledning til opsætning af statistikgrupper i NAV/BC:

Statistikgrupper defineres i Jobmanager Bi Gruppe.

Her vælges hvilke poster, der skal samles op i de enkelte grupper:

Kolonnenr. definere rækkefølgen i BI Rapporten.

Overskrift Er kolonnes overskrift der ønskes i BI rapporten.

JobManager BI Mapping

Journaltid er opsamling af den registreret tid - altså rå tid fra de enkelte moduler (IPO, sag, prod. osv). Ideelt til brug i dagligdagen, hvor man ønsker indsigt i proccesser.

JobManager BI Mapping er en undertabel (I JobManager Bi gruppe - Se "båndet" ) hvor man kombinere journalstemplingerne.

Det kan kombineres således:

Ref.type Level 1 Level 2 Arbejdstype
IPO IPO Kategori IPO Aktivitet
Sag Ressourcegruppe Ressource Arbejdstype
Produktion Arbejdscenter Prod.ressource (NAV)/ Maskincenter (BC)
Serviceordre Ressourcegruppe Ressource
Montageordre Ressourcegruppe Ressource

Der afgrænes scenarierne "oppefra og ned", på den måde, at der kan nøjes med at angive en overordnet kombination, der så fanger alle underliggende timer, f.eks:

På sag kan du sammen med overstående kombinationer også tilføje en arbejdstype.

Udover afgrænsingen, gives hvert kombination en kort beskrivelse. Denne bruges, hvis der laves en drilldown på Kolonne-header i Bi Rapporten. Der kan laves flere kombinationer, der dækker over de samme data, uden de vil tælle "dobbelt" i totalerne i BI Rapporten.

Tidstælleværker

Viser den beregnet tid i forhold til tidsskema, som derved kan opdeles i normtid, overtid osv.

Når kolonnenr. og Overskrift er udfyldt, så skal de enkelte tidstælleværker man ønsker at medtage/medregne i sin BI Rapport mappes med en BI GruppeTidstælleværket.

Til at opnå det bedste resultat i sit BI Rapport, så er det vigtig at Kolonnenr. 99 bliver udfyldt med et Normaltid/Profiltids tidstælleværk. Så der kan laves en % beregning på fx. fravær i forhold til ens profiltid.

Lønart

Her tages udgangpunkt i de beregnede lønposter i forhold til overenskomstens regler. Tiden og satser (Hvis man har dem i JobManager) bliver opgjort pr. lønart. Dvs. det kan opgøres i tid og beløb - FX. hvad har det kostes os at medarbejder X har været syg i X antal dage

Når kolonnenr. og Overskrift er udfyldt, så skal de enkelte Lønarter man ønsker at medtage/medregne i sin BI Rapport mappes med en BI GruppeLønarten.

Når NAV/BC BI grupper og mapping er på plads, så skal dataen opdateres i sit Power BI før det kan ses.

Se også

Power BI (installation)
Power BI (gør det selv)

Reference

JobManager BI Gruppe
Tidstælleværker
Lønart



Denne hjælp omfatter både Dynamics NAV og Dynamics Business Central (BC). Alle henvisninger til NAV gælder for begge.